Di Balik COVID-19

Hai Assalamualaikum semua!
Selamat bersua kembali hehe. Cik Nia tahu, ada yang tengah rindu Cik Nia kan...sebab tu la Cik Nia tiba-tiba rasa terpanggil untuk berkata-kata dalam blog ni hahahah.

Korang apa khabar? Sihat ke tu?
Harapnya baik-baik aja. Moga kita sama-sama sentiasa di dalam peliharaan-Nya.
Almaklumlah, sekarang ni dunia kita tengah tenat sangat dengan wabak penyakit COVID-19 ni.


مَنْ قَالَ  : (( بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيم)) ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُصْبِحَ ، وَمَنْ قَالَهَا حِينَ يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لَمْ تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حَتَّى يُمْسِيَ 

Maksudnya : sesiapa yang membaca ((Dengan nama Allah yang tidak memberi mudarat sesuatu pun dengan menyebut namaNya di bumi dan langit, dan Dialah yang Maha mendengar dan Maha Mengetahu)) tiga kali dia tidak akan ditimpa bala tiba-tiba sehingga dia berpagian, sesiapa yang membacanya ketika berpagian sebanyak tiga kali dia tidak akan ditimpa bala tiba-tiba sehingga petang. 
(HR Abu Daud dengan sanad hasan)


Okay baiklah, cakap pasal COVID-19 ni kan...
Apa yang korang dapat belajar daripada wabak penyakit ni?
Pernah tak korang terfikir kenapa tiba tiba je muncul wabak ni?
Kenapa kenapa dan kenapa?
*jangan memberontak okay hahah
Tak sudi ke nak share dengan Cik Nia?




Mana mungkin Allah jadikan sesuatu tu hanya sia-sia belaka. Terkadang, kita sendiri as manusia yang kena menggali hikmah yang tersirat di sebalik sesuatu yang telah berlaku.
Sebab tu Allah kurniakan kita as makhluk yang special ni akal fikiran untuk kita berfikir dan korek hikmah daripada kejadian yang berlaku di sekeliling kita.

Nak tahu tak? Cik Nia sebenarnya tertarik dengan kata-kata dari channel Dr. Rozaimi Ramle ni ;

Kalau kita lihat semula isu COVID-19 ni kan, ramai yang cemas, getir dan takut.

Ada yang minta pelancong dari luar disekat, ada yang dikuarantin, ada yang sedang dirawat, ada yang ke hulu ke hilir dengan mask nya dan ada juga yang menghindari tempat public.

Yup betul, kita perlu cemas dan mengambil langkah berjaga-jaga. Bak kata orang putih apa tu : prevention is better than cure right?




Cuma, cuba kita fikirkan seketika...
jika wabak penyakit yang kita mampu larikan diri pun buat kita cemas dan takut sangat, bagaimana pulak nanti bila terjadinya kiamat yang tidak ada tempat untuk kita lari? Bagaimana???


Firman Allah SWT :

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمۡۚ إِنَّ زَلۡزَلَةَ ٱلسَّاعَةِ شَیۡءٌ عَظِیمࣱ یَوۡمَ تَرَوۡنَهَا تَذۡهَلُ كُلُّ مُرۡضِعَةٍ عَمَّاۤ أَرۡضَعَتۡ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمۡلٍ حَمۡلَهَا وَتَرَى ٱلنَّاسَ سُكَـٰرَىٰ وَمَا هُم بِسُكَـٰرَىٰ وَلَـٰكِنَّ عَذَابَ ٱللَّهِ شَدِیدࣱ

Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya ; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan. (Surah Al-Hajj : ayat 1-2)


Fikirkanlah...
Ke mana kita nak lari?
Ke mana kita nak selamatkan diri?
Moga kita sama-sama sentiasa persiapkan diri untuk menuju ke destinasi yang kekal abadi.

Okaylah, Cik Nia nak sambung buat assignment account ni. Doakan imbangan duga Cik Nia balance ya hahahah.
Bye semua... Assalamualaikum!


Comments

  1. Salam Nia,
    1st time ni saya tgk ada benda jatuh2 dlm blog hehe. anyway, i think i get your preference in writing by now. tazkirah :D good job really. maybe you should explain the 1st hadith that you have put. encourage your readers to practice reading that zikr 3 times in the morning and evening. good job anyway. keep it up!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Seni Silat Cekak Hanafi LMCZ2422

Kursus Fotografi

Nak Masak Ke Nak Main Masak-Masak Ni?